Blog 9 werkvakantie Malawi

8 augustus 2019 - Door: Esther en Thirza

Dag lezers,

Jullie beginnen ons toch al wel te missen, hè? In deze blog onze fantastische ervaringen met boot- en landsafari!

De maandag begon met de weekopening. Na de opening had Job nog een korte speech. Een echte afscheidsspeech, niet fijn zoiets, zo definitief. De kinderen zaten ademloos te luisteren.

Om kwart over 8 zouden we vertrekken richting Lilonde Park. Maar dat werd even wat later. De schokbrekers van de bus waren namelijk niet goed genoeg meer om een paar dagen mee te reizen. Dus moesten we wachten op de nieuwe bus. Gelukkig waren er veel kindjes bij ons huis, om nog even een keer afscheid te komen nemen.

Om half 10 zou de nieuwe bus er zijn. Dit werd 10 uur. Uiteindelijk konden we om kwart over 10 dan toch vertrekken!

Het was een lange rit, maar onderweg was weer genoeg te zien. Het blijft bijzonder; zo’n Afrikaans land!

Toen we aankwamen bij Liwonde Park kregen een lunch voorgeschoteld; een pasta en sla. Tijdens het eten kwamen we al een aap tegen! Na de lunch kregen we even tijd om het park te verkennen en onze koffers uit te pakken. Daarna begon onze bootsafari! In een te leuke jeep werden we naar de rivier gebracht, hier lagen 2 bootjes op ons te wachten. De bootjes moesten van de kant geduwd worden met 4 man in volle kracht! We waren nog maar net onderweg of we kwamen de eerste hippo’s tegen; wat een beesten! We hebben olifanten gespot, wat herten, zwijnen en een krokodil. Prachtervaring! Op de terugweg konden we ook nog eens genieten van de mooie zonsondergang.

Terug op het park, teruggebracht door de jeep, hadden we tot het eten even tijd voor onszelf.

Ook het avondeten was goed voor ons verzorgd. Savonds ging het kampvuur nog aan en werd er door een paar nog gezwommen. En douchen; dat moest in de openlucht, onder de sterrenhemel. Ook weer meegemaakt!

En morgen; staat de wekker vroeg; onze landsafari start 06:00uur..

Ja; en dat is vroeg! Maar we hadden er allemaal zin in. Nog een kopje koffie/thee voor we gingen, even wakker worden. En daar gingen we, met de jeeps van gisteren. Het was een tocht van ruim 3 uur. Weer een geweldige ervaring! We hebben veel herten gezien, aapjes, bijzondere vogels en zelfs nog olifanten. En dan de natuur er nog bij; om het plaatje compleet te maken. Tijdens een korte tussenstop hebben we een groepsfoto gemaakt.

Terug op het park hebben we gebruncht, onze spullen gepakt en vertrokken we richting Lake Malawi. Weer een lange busrit. Er kwam trouwens weer een nieuwe bus, omdat de bus van gisteren toch nog teveel schokte. Dit keer een heerlijk babyroze kleurtje; keer wat anders! We hebben een korte tussenstop gedaan bij een houtsnijmarkt. Ook weer een verhaal apart hoor. Je werd aan alle kanten geroepen, verkopers deden er alles aan om je naar zijn kraampje te lokken en al het moois te laten zien wat hij had. En dan is het voor ons als kopers de kunst, om zoveel mogelijk af te dingen ;) Van de markt naar de Lake was niet zo lang meer.

En wat is het er mooi! Het strandje was vol spelende kindertjes, vrouwen wasten hun kleding of pannen in het water. Er was genoeg te zien. Bij aankomst werd ons de hutjes aangewezen waar we mogen slapen de komende 2 nachten. Wanneer we ons huisje uitstappen kijken we recht op de Lake, met op de achtergrond mooie bergen. Wat is dit genieten zeg!

Tot het avondeten mocht ieder zijn eigen gang gaan. De een ging zonnen, de ander zwemmen, weer een ander naar een markt met souvenirs, in de straat achter onze lodges.  Er is ook hier veel armoe, dat is duidelijk. Kindertjes speelden op straat in kapotte kleding, kooplui smeekten van je iets te kopen, zodat ze vanavond eten konden kopen. Wat een contrast, als je zelf vakantie viert aan de Lake, en nog geen 100 meter bij je vandaan wonen er mensen in zulke armoede..

Vanavond werd ons een heerlijk buffet voorgeschoteld. De invulling van de avond was voor onszelf; wat in ieder geval duidelijk mag zijn is dat we hebben genoten en ons zeker hebben vermaakt!

Morgen mogen we heerlijk uitslapen, daarna een boottocht naar een onbewoond eiland. Die verhalen lezen jullie allemaal in de volgende blog. Tot dan!